Opłaty i dokumenty

OPŁATY

Za dokonanie określonych czynności notariusze pobierają taksę notarialną, której maksymalne stawki określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 roku. Taksa notarialna to jedyne wynagrodzenie notariusza stanowiące przychód kancelarii.

Ponadto notariusze sporządzają i przekazują do właściwych organów podatkowych przewidziane odrębnymi przepisami właściwe deklaracje i zestawienia dokonywanych wpłat jako płatnicy danin publicznych.

Celem określenia dokładnych kosztów czynności notarialnych wraz z należnościami podatkowymi i opłatami sądowymi, zachęcam do bezpośredniego kontaktu z kancelarią – telefonicznego, bądź mailowego. Zostaniecie Państwo szczegółowo poinformowani o wszystkich należnościach związanych z czynnością, którą chcecie Państwo dokonać.

Należy pamiętać, że podatki i opłaty sądowe nie stanowią dochodu notariusza, są daniną publiczną.

DOKUMENTY

Sprzedaż nieruchomości lokalowej (mieszkanie/lokal użytkowy):

  1. numer księgi wieczystej
  2. podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia itp.)
  3. ewentualnie zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu mieszkalnym
  4. zaświadczenie Zarządcy Wspólnoty Mieszkaniowej/Spółdzielni Mieszkaniowej o braku zaległości czynszowych związanych z lokalem będącym przedmiotem umowy
  5. zaświadczenie o położeniu w terenie rewitalizacji lub w Specjalnej Strefie Rewitalizacji - w Gminach w których została przyjęta odpowiednia uchwała

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu :

  1. aktualne zaświadczenie Spółdzielni Mieszkaniowej, z którego wynika komu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  2. numer księgi wieczystej, jeśli jest ona prowadzona dla zbywanego prawa do lokalu
  3. podstawa nabycia (np. przydział, wypis aktu notarialnego, umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia itp.)

Sprzedaż nieruchomości gruntowej:

  1. numer księgi wieczystej
  2. podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia)
  3. wypis z rejestru gruntów z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej; 
  4. wyrys z mapy ewidencyjnej dla danej działki, z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej - jeżeli istnieje konieczność odłączenia działki do nowej księgi wieczystej
  5. zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego
  6. zaświadczenie o objęciu działki tzw. uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach 
  7. zaświadczenie o położeniu działki w terenie rewitalizacji lub w Specjalnej Strefie Rewitalizacji - w Gminach w których została przyjęta odpowiednia uchwała

Akt Poświadczenia Dziedziczenia:

  1. odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
  2. numer PESEL spadkodawcy (dane z dokumentu urzędowego)
  3. odpisy skrócone aktów urodzenia spadkobierców, a w przypadku kobiet, które zmieniły nazwiska w wyniku zamążpójścia – odpis skrócony aktu małżeństwa,
  4. oryginał testamentu własnoręcznego lub wypis testamentu notarialnego, jeżeli testament był sporządzony
  5. numery ksiąg wieczystych nieruchomości wchodzących w skład spadku po spadkodawcy

Ponadto do umów zbycia i obciążenia praw i nieruchomości nabytych na podstawie dziedziczenia lub zawartej po dniu 01 stycznia 2007 roku umowy darowizny - zaświadczenie wydane przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn.