OPŁATY
Za dokonanie określonych czynności notariusze pobierają taksę notarialną, której maksymalne stawki określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 roku. Taksa notarialna to jedyne wynagrodzenie notariusza stanowiące przychód kancelarii.
Ponadto notariusze sporządzają i przekazują do właściwych organów podatkowych przewidziane odrębnymi przepisami właściwe deklaracje i zestawienia dokonywanych wpłat jako płatnicy danin publicznych.
Celem określenia dokładnych kosztów czynności notarialnych wraz z należnościami podatkowymi i opłatami sądowymi, zachęcam do bezpośredniego kontaktu z kancelarią – telefonicznego, bądź mailowego. Zostaniecie Państwo szczegółowo poinformowani o wszystkich należnościach związanych z czynnością, którą chcecie Państwo dokonać.
Należy pamiętać, że podatki i opłaty sądowe nie stanowią dochodu notariusza, są daniną publiczną.
DOKUMENTY
Sprzedaż nieruchomości lokalowej (mieszkanie/lokal użytkowy):
- numer księgi wieczystej
- podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia itp.)
- ewentualnie zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu mieszkalnym
- zaświadczenie Zarządcy Wspólnoty Mieszkaniowej/Spółdzielni Mieszkaniowej o braku zaległości czynszowych związanych z lokalem będącym przedmiotem umowy
- zaświadczenie o położeniu w terenie rewitalizacji lub w Specjalnej Strefie Rewitalizacji - w Gminach w których została przyjęta odpowiednia uchwała
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu :
- aktualne zaświadczenie Spółdzielni Mieszkaniowej, z którego wynika komu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- numer księgi wieczystej, jeśli jest ona prowadzona dla zbywanego prawa do lokalu
- podstawa nabycia (np. przydział, wypis aktu notarialnego, umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia itp.)
Sprzedaż nieruchomości gruntowej:
- numer księgi wieczystej
- podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia)
- wypis z rejestru gruntów z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej;
- wyrys z mapy ewidencyjnej dla danej działki, z adnotacją, że dokument ten przeznaczony jest do dokonania wpisu w księdze wieczystej - jeżeli istnieje konieczność odłączenia działki do nowej księgi wieczystej
- zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego
- zaświadczenie o objęciu działki tzw. uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach
- zaświadczenie o położeniu działki w terenie rewitalizacji lub w Specjalnej Strefie Rewitalizacji - w Gminach w których została przyjęta odpowiednia uchwała
Akt Poświadczenia Dziedziczenia:
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
- numer PESEL spadkodawcy (dane z dokumentu urzędowego)
- odpisy skrócone aktów urodzenia spadkobierców, a w przypadku kobiet, które zmieniły nazwiska w wyniku zamążpójścia – odpis skrócony aktu małżeństwa,
- oryginał testamentu własnoręcznego lub wypis testamentu notarialnego, jeżeli testament był sporządzony
- numery ksiąg wieczystych nieruchomości wchodzących w skład spadku po spadkodawcy
Ponadto do umów zbycia i obciążenia praw i nieruchomości nabytych na podstawie dziedziczenia lub zawartej po dniu 01 stycznia 2007 roku umowy darowizny - zaświadczenie wydane przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn.